Berlijn project


 

Documenten:

Projectplan Berlijn-project

Artikel in Pressespiegel

link filmpje QR-tegel

Het Berlijn project is een voorbeeld van omgevingsonderwijs op BC Broekhin Jenaplan Swalmen- Reuver.  De omgeving wordt daarbij gebruikt als middel  om onderwijscontexten te verrijken.  De meest voor de hand liggende omgeving is die van buiten de school. Maar ook binnen de muren van school is door specifieke expertise van leerlingen en docenten omgevingsonderwijs mogelijk.  Deze kwaliteiten kunnen ingezet worden om in samenwerking met partners buiten het onderwijs, de onderwijscontexten te verrijken  en meerwaarde te genereren.

De verhalen van ”Zeitzeugen” over de tunnelvluchten op  school en het symposium. Op excursie in Berlijn de ontmoeting met een vluchthelpers bij de uitgang van tunnel 57. Bij confrontatie met een voormalig DDR grenssoldaat bij een wachttoren. De rondleiding door een ex- gevangene  door een voormalige Stasi- gevangenis. Deze momenten hebben een belangrijke historische gebeurtenis voelbaar gemaakt voor onze leerlingen.

Omgevingsonderwijs heeft ook betekenis  voor de omgeving. Ons project heeft ertoe geleid dat  in samenwerking met een Duitse partner ( DGMK) op Potzdamer Platz een QR-tegel is gelegd. In Berlijn kan iedere willekeurige voorbijganger op een moderne laagdrempelige manier zien welke veranderingen zich hier hebben afgespeeld.